PENGARUH IKLAN KEPADA PENGGUNA
Bagi memperkenalkan dan melariskan barangan dan perkhidmatan, peniaga menggunakan kaedah pengiklanan. Iklan boleh mempengaruhi pengguna melalui akbar, majalah, radio, televisyen, atau papan iklan yang terdapat di sepanjang jalan dan lebuh raya. Namun kaedah ini terdapat kebaikan dan kelemahan.
Kebaikan
•memberi maklumat,penerangan atau kenyataan •mendapat maklumat promosi barangan dan perkhidmatan
•membuat perbandingan harga, kandungan gred, jenama dan kualiti barangan dan perkhidmatan
Kelemahan.
•menggalakkan naluri mementingkan kebendaan, dan jenama
•menggalakkan pembaziran dan boros berbelanja
•menggalakkan kegiatan yang tidak berfaedah
•menggalakkan pengabaian barangan tempatan
•mengelirukan pengguna dengan teknik iklan yang berbeza
•menggalakkan perilaku bahaya, tabiat yang buruk, dan pemikiran ambil mudah
No comments:
Post a Comment