Tuesday, November 1, 2011

Pengaruh Iklan


PENGARUH IKLAN KEPADA PENGGUNA
Bagi memperkenalkan dan melariskan barangan dan perkhidmatan, peniaga menggunakan kaedah pengiklanan. Iklan boleh mempengaruhi pengguna melalui akbar, majalah, radio, televisyen, atau papan iklan yang terdapat di sepanjang jalan dan lebuh raya. Namun kaedah ini terdapat kebaikan dan kelemahan.
Kebaikan
memberi maklumat,penerangan atau kenyataan   mendapat maklumat promosi barangan dan perkhidmatan
membuat perbandingan harga, kandungan gred, jenama dan kualiti barangan dan perkhidmatan


Kelemahan. 

menggalakkan naluri mementingkan kebendaan, dan jenama
menggalakkan pembaziran dan boros berbelanja
menggalakkan kegiatan yang tidak berfaedah
menggalakkan pengabaian barangan tempatan
mengelirukan pengguna dengan teknik iklan yang berbeza
menggalakkan perilaku bahaya, tabiat yang buruk, dan pemikiran ambil mudah



No comments:

Post a Comment